صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۴۹
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با صبح صادق

حوزه سایبری میدان رویارویی امروز با دشمن است

پایگاه بصیرت / ساحل عباسی

این روزها موضوع حملات سایبری جدیدترین روش تقابل کشورهای سلطه‌گر با کشورهایی است که خواهان استقلال و آزادی هستند؛ جنگی با روش‌های نوین که به نظر می‌رسد جدیدترین روش آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در برابر ملت بزرگ ایران نیز هست. برای بررسی بیشتر این موضوع با دکترحسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

  از نظر شما چرا آمریکایی‌ها برای فشار به ایران به این روش متوسل شده‌اند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل آمریکایی‌ها و کشورهایی که از فناوری‌های نوین برای جنگ‌های سایبری استفاده می‌کنند، کم هزینه بودن و تأثیرگذاری تحقق اهداف در حملات سایبری است. در همه رقابت‌ها قدرت‌هایی که توان فناوری بالایی دارند، امروزه تلاش می‌کنند به جای درگیری و جنگ نظامی رو در رو که تلفات انسانی و هزینه‌های مالی بسیار بالایی دارد، از روش‌های جایگزین، مانند حملات سایبری استفاده کنند. در این روش از یک سو هزینه‌های مالی جنگ نظامی وجود ندارد و از سوی دیگر نگرانی‌ها درباره حفظ جان سربازان و اعتراضات احتمالی نسبت به آغاز جنگ و لشکرکشی‌هایی که جان سربازان را به خطر می‌اندازد، موضوعیت ندارد.  هدف نهایی در رقابت بین قدرت‌ها اعم از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بیرون کردن رقیب از میدان با کمترین هزینه است؛ از این‌رو کشورها از قابلیت‌هایی، مانند فضای سایبری استفاده می‌کنند که با وجود کم هزینه بودن اثرگذاری بیشتری نیز دارد.

 

اهمیت افزایش قدرت سایبری و توانایی خنثی‌سازی و پاسخ به حملات سایبری دشمنان برای کشور ما تا چه اندازه‌ای است؟

وقتی ما وارد یک رقابت و چالش بزرگ با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی شده‌ایم و دشمنانی داریم که دست از سر ما برنمی‌دارند و مدام تلاش می‌کنند خواسته‌های ناحق و زورمدارانه خود را تحمیل کنند، پیشرفت و توسعه در همه ابعاد و زمینه‌ها حیاتی است. یکی از این زمینه‌ها، تقویت نرم‌افزاری در دنیای جدید است.

امروز مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید نگاهی متفاوت و ویژه به موضوع توان‌افزایی نرم‌افزاری برای مقابله با توطئه‌ها و جنگ‌های سایبری و آمادگی لازم برای پاسخ دادن به دشمنان داشته باشند.

بی‌تردید تقویت جنبه‌های نرم‌افزاری برای جلوگیری از اثرگذاری حملات سایبری دشمن به مواضع مختلف ما به اندازه توان‌افزایی و هزینه‌کردهای مالی در مسئله بازدارندگی نظامی و امنیت بخش‌های مختلف حائز اهمیت است؛ چرا که هر اندازه در این زمینه تقویت شویم، به مثابه تقویت امنیت کشور در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی است.  هرقدر بتوانیم حملات سایبری را از جامعه دور کنیم، به همان اندازه جامعه را امن نگه داشته‌ایم؛ از این رو انتظار می‌رود مسئولان با توجه به اهمیت این موضوع در دنیای امروز، تولید دانش در حوزه‌های فناوری و سایبری را در دستور کار قرار دهند. با تمرکز و هزینه‌کرد برای این منظور مهم قطعاً امنیت جامعه حفظ می‌شود.

 

بیشترین خسارات حملات سایبری را در چه بخش‌هایی می‌بینید؟

معمولاً هر جامعه‌ای برای این موضوع رتبه‌ای برای خود در نظر می‌گیرد؛ اما معمول‌ترین یا مهم‌ترین مسئله‌ای که برای همه دولت‌ها حائز اهمیت است، موضوع حفظ امنیت کشور است. وقتی امنیت کشور به خطر بیفتد دولت‌ها و حاکمیت هزینه زیادی برای بازگرداندن امنیت متحمل می‌شوند؛ از این نظر بیشترین خسارت حملات سایبری در بخش‌های امنیتی است. هر چند در مسائل دیگری مانند اقتصادی و اجتماعی نیز بروز و ظهور دارد؛ اما امنیت که خدشه‌دار شود، اقتصاد و اجتماع نیز به تبع آن آسیب می‌بینند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات